Besiktas rekommendationer vid kundmötet på station:

.

  • Hälsning – undvik handhälsning och övrig fysisk kontakt
  • Provkörning bör ske utan kunds närvaro
  • Använd rena handskar vid provkörning / invändiga kontroller av fordon.
    – I syfte att påminna dig om att inte vidröra egna smittmottagliga kroppspartier innan du tvättat händerna
  • Tvätta händerna efter varje fordon/kund
  • Säkerställ att affischen gällande information kring Corona är uppsatt på stationerna

Vi vet att de lokala förutsättningarna ser olika ut men Besikta rekommenderar följande:

  • Håll visst avstånd till kunder och kollegor, även inne i kontorsutrymmen/lunchrum mm.
  • Resor i tjänst bör ej ske med publika transportmedel
  • Samtliga möten som kan hållas med digitala hjälpmedel bör hållas digitalt. Detta gäller allt från ledningsgruppsmöte till APT på stationen.
  • Våt-torka handdatorer, telefoner och tangentbord med lämpligt rengöringsmedel/tvål löpande under arbetsdagen
  • Var noga med att följa redan etablerad process vid stängning av stationen
  • Följ rutinerna enligt affischen gällande Besiktas generella tips för att undvika smitta och spridning
  • Vid sjukskrivning, följ processen enligt personalhandboken – kontakta din chef via telefon
  • Planerade VU-besök samt likande kontroller skjuts upp om möjligt
  • Sörj för god tillgång på rena handskar
  • Gör dagliga kontroller avseende sjukdomsfall i organisationen och rapportera detta vidare till närmsta chef (se separat rutin i handböckerna)
  • Re-certifieringar sker fortlöpande
  • Övriga utbildningar så som Ledarskapsutbildningen kommer att skjutas fram.
  • PR policy – vid frågor från media, tänk på processen. (Se vidare i handböckerna)
Extern kommunikation till våra kunder

Följande kommer att läggas ut på hemsida samt sociala medier:

Med anledning av det nya coronaviruset vidtar Besikta ett antal försiktighetsåtgärder i syfte att minimera smittspridningen i landet. Våra beslut utgår främst ifrån svenska myndigheters rekommendationer och vi följer händelseförloppet kontinuerligt.

Vi uppmanar därför vår personal och våra kunder att respektera följande åtgärder i syfte att bidra till att reducera smittorisken.

  • Vi hälsar gärna dig välkommen men vi kommer inte ta dig i hand.
  • Vår personal kommer att bära handskar för att skydda både dig som kund och våra medarbetare.
  • Normalt sett ser vi gärna att våra kunder följer med och åker med under själva besiktningen, men detta avråder vi ifrån under rådande omständigheter

Om du har frågor är du välkommen att kontakta kundtjänst på 0774-400 800


Ovanstående är vad som gäller tillsvidare. Gå gärna in dagligen på vårt intranet, BIO, för att hålla dig uppdaterad om vad som gäller på Besikta.

Det är viktigt för oss som bolag att ta vårt ansvar i dessa tider och genomföra de åtgärder som vi anser vara lämpliga för att kunna säkerställa vår personal och kunders trygghet och hälsa. Vi hoppas att ni har förståelse för dessa insatser och att vi tillsammans hjälps åt för att efterleva dessa initiativ för att minimera smittorisken.

Om ni har några frågor eller funderingar så kontakta i första hand er chef eller kontakta HR.

Stort tack för din tid och din insats!