Information.

För ett tag sedan skrevs en artikel i Unionen tidning Kollega. 

I denna artikel var flera framträdande personer inom de förtroendevalda leden intervjuade i vår bransch och jag tror att alla gjorde vad de kunde för att beskriva sina medlemmars åsikter och röster för att göra de hörda.

Den fick kritik från arbetsgivarsidan från olika håll för att man inte delade bilden av att det finns olikheter i branschen men även att man inte kände till att tekniker gruppen skulle vara utsatt.

Tanken från HSO på Besikta var att spegla den typen av stress faktor som man sällan pratar om när man nämner stress, det vill säga den etiska, moraliska och i sin tur den kognitiva stressen. Den stressen vi oftast pratar om i media är den kvantitativa stressen och även den fysiska arbetsmiljön.

Men verkligheten är mer än bara kvantitativ stress, alltså stress relaterad till arbetsmängd,man kan uppleva stress ur flera andra vinklar som påverkar oss att reagera på olika sätt, Kognitiv stress, Emotionell stress, Rollstress, Etisk stress, avsaknad av Socialt stöd för att nämna några.

När fler än en stressfaktor påverkar dig negativt så finns risken för att man skapar det som kallas för triggers och dessa har mer ofta än sällan kontakt med någon av de ovan nämnda faktorerna. 

Viktigt är likaså att man förstår att all stress är inte negativ, det viktiga är att det finns en balans mellan de olika delarna, lite som en vågskål, för då uppstår en positiv komplexitet mellan de olika faktorerna. Det är alltså bra att fundera, jobba på, hantera knepiga kunder och så vidare.

Men har man en situation som innefattar att man inte har en kollega att prata av sig med, för mycket att göra och något oftare än snittet kunder som sätter dig i svåra lägen, allt från gråt till hot och aggressivitet och då stannar datorn eller avgasmätaren då blir detta en trigger som ofta leder till att man blir negativt inställd mot företaget i stora drag när allt man behöver är att få kontroll över sin situation, man kanske behöver prata av sig eller stoppa BE-banan, eller vad det nu kan vara, men det kan leda till att man får balans. Det kan också vara så att man behöver få en acceptans för just sin situation. 

Oavsett så måste man prata öppet om sin situation med sin närmaste chef eller med någon från våra led. Viktigt är ju att man tillsammans skapar de förutsättningar som leder till en god arbetsmiljö, både psykiskt och fysiskt.

Just denna artikeln som nämndes tidigare i detta brev hänvisar till den psykiska arbetsmiljön och dess effekter. Om du som medlem tyckte detta var intressant så lämna gärna en kommentar på kontakt@utr.nu så kan vi göra fler uppmärksamma på psykosocial arbetsmiljö och dess effekter för att kanske kunna se mer vad ni/vi tillsammans genomföra för att något skall bli bättre.

Lämna gärna förslag, det är okej att provtänka så att säga. 

Vi tillsammans kan skapa rätt förutsättningar för varandra och tillsammans göra arbetsmiljö till ett naturligt inslag i samtalen igen. 

Mvh HSO